Változó világ (elmélkedések és élettapasztalatok)

Változó világ (elmélkedések és élettapasztalatok)

Válás gyerekkel - nehezebb így az élet?

2022. március 11. - Judit Little

Fiatalon váltam anyává, 22 évesen. Amikor a családom megtudta, felmerült több gondolat is részükről. Sokan gondolták, hogy korai, hiszen én magam is gyerek vagyok még. Ezt sokszor idegenektől is megkaptam, mikor a csepp gyereket tologattam a kocsiban. Volt, aki számon kért: "Már ilyen fiataloknak is megengedik, hogy szüljenek?", igaz, abban az időben kb.17 évesnek néztem ki.

Egy biztos: egyetlen pillanatig sem jutott eszembe, hogy megszakítsam a terhességet. A mai napig azt mondom, hogy az egyetlen dolog, amit sosem bánnék meg az életemben, az a gyermekem.

Szerencsés vagyok. Együtt nőttünk fel, volt energiám és lelkesedésem játszani vele, kalandozni, fára mászni, pocsolyában ugrálni, rengeteget nevetni. Elolvastam ezer meg ezer esti mesét, kitaláltam és is sokat. 

Fantasztikus felnőtt lett. Tisztelettudó, céltudatos, barátságos, figyelmes és még mondhatnék ezer dolgot.

Van pár ismerősöm, aki nő létére eldobta magától a gyerekét. Kilépett a gyermeke életéből, hátrahagyva őt a családnak, vagy az apának és elindult élni az életét (Utána meg nyafognak, hogy a gyerekkel való kapcsolatuk közel sem ideális :-D, most komolyan, mire számítottak?). Szerintem ők nem tudják, mit dobtak el. Azok az ismerőseim sem, akik egy olyan kapcsolatban élnek már fiatal koruk óta, ahol bár vágynak rá, nincs esély arra, hogy anyák lehessenek (nem biológiai okokból, hanem testiség hiánya miatt). 

42 éves vagyok. Kicsit sajnálom, hogy nem született még egy gyerekem. Sajnos, amikor párommal gyereket akartunk, akkor ő a testiséget nem velem élte ki. Lássuk be, így elég valószínűtlenné tette, hogy lehessen egy babánk. 42 évesen már nem szülnék, főleg nem egy labilis kapcsolatba. 

No de térjünk vissza az eredeti témához: a gyerek 4 éves volt, mikor az apukájával külön költöztünk. 6 éves, amikor elváltunk. Harag nélkül és békésen történt minden, amolyan mintaválás volt. Voltak időszakok, mikor egyedül voltam a gyerekkel, olykor volt társam. Mivel a gyerek nem burokban nőtt fel, látott és hallott veszekedést, nem érte hatalmas traumaként a dolog, beszéltünk is vele mindketten erről. Apukájával bármikor találkozhatott és találkozhat a mai napig, semmilyen megkötés nincs ebben sem. 

Mivel én olyan családban nőttem fel, ahol a szülők együtt maradtak, de a mai napig öli egyik a másikat, tapasztalhattam, hogy annál nem lehet rosszabb egy gyerek számára. Ezt még felnőttként is nehéz kezelni. Én nem akartam ekkora traumát okozni a gyerekemnek. 

Hogy nehezebb-e az élet válás után? Dehogy! Sokkal könnyebb. A válással egy feszültség forrás távozik az ember életéből. A felgyülemlett feszültség a továbbiakban nem gyűrűzhet át a gyerekkel való kommunikációba, az embernek sokkal több türelme lesz, sokkal felszabadultabb lesz. Anyagi szempontból persze nehezebb, főleg, ha az ember hitelt is kényszerül fizetni és ebben nincsen segítsége egy társ részéről, de lelkileg az ember sokkal erősebb és nyugodtabb lesz. A gyerek és a vele maradó szülő közti kötelék is sokkal erősebb lesz, teljesen más minőségű.

Nekem mindig a gyerek volt az első: minden szülőin én voltam jelen, olyan munkát választottam, hogy reggel én tudjam vinni, délután én tudjam hozni. Mikor beteg volt, az volt az alap, hogy én voltam vele. Ha telefonáltak az oviból, vagy suliból, hogy baj van, mindent eldobva rohantam hozzá, nem volt kérdés. Minden évben párszor tartottunk anya-gyerek napot, amikor csak mi ketten számítottunk egymásnak és senki más, azt tettünk, amit csak akartunk.

Cserébe a szülői alkalmával eldugott kis elemózsiát találtam a padjában, nekem tette oda, hátha éhes leszek a szülői alatt. Kiírta nekem egy cetlire. :-) A mai napig használom az ovis korában általa készített könyvjelzőt is, ami nincs laminálva (bár lehet, hogy 15 év után már nem ártana), úgy vigyázok rá, mint a szemem fényére.

Egy szó, mint száz, semmit nem bántam meg. Se a válást, se a korai szülést, de még a nehézségeket sem. A gyerek egy kincs, mindegy, hogy mennyi idős. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://valtozovilagks.blog.hu/api/trackback/id/tr6217777784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olasz Bazsa 2022.03.12. 09:50:21

Köszönjük az írást. Most nézzük meg a gyerek szemszögéből:
"Hogy nehezebb-e az élet válás után?" Igen! Sőt határozottan hazavágja a gyermekkort és a felnőtt személyiségben is nyomot hagy. Én két éves voltam amikor a szüleim elváltak. Fiúként férfiminta nélkül felnőni határozottan szívás. Valahogy "más" vagy. Ezt a többi gyerek is érzi rajtad. És a gyerekek a leg kegyetlenebbek, ha kiközösítésről van szó.
Fiúként felnőni egy szénné feminizálódott környezetben? Megaszívás! Nő az anyuka, nő a nagymama, nő az ovónéni, nő a védőnő, nő a tanárnéni, stb... A sok nő természetesen "jófiút" nevel a gyerekből. A gyerek megtanulja, hogy a lányok aranyosak, kedvesek, romantikusak, ők mindig igazak, meg egyébként is felsőbb rendűek, mert a nőkből ered az élet...
Aztán jön a fiatal felnőtt kor és az óriási pofáraesés. Nem, a nők mégsem angyalok. A kedvességet, a csokor virágot és a "jóságot" inkább unalmasnak találják, inkább lépnek le egy kivarrt pszichopata barommal. Kiderül, hogy a nők ugyanakkora szemétládák képesek lenni mint a férfiak, csak mások az eszközök. Apa nélkül és férfi minta nélkül felnőni orbitális szívás.
Kedves válni készülő gyermekes szülők! Legyet szívesek embereljétek már meg magatokat és vállaljatok felelősséget a döntésetekért! Holtomiglan, holtodiglan, betegségben, egészségben... ugye ugye? Kapjátok már össze magatokat és ne csináljatok a gyerekeitekből se "jófiút" se szülői mintára kötelezően elválós felnőtteket!

Judit Little 2022.03.12. 11:09:17

Valóban lehet nehéz egy gyereknek a válás is. Főleg akkor, ha mit sem érzékelt a felnőttek közti konfliktusból, mert titkolták előle. Pláne akkor, ha az egyik szülő szinte teljesen kilép az életéből és ahogy te is írtad, anyai vagy apai minta nélkül kell felnőnie. Szerencsére azért van olyan, hogy nrm mérgesedik el ennyire a helyzet.
Bemutatom a másik oldalt, az együtt maradó szülők gyermekeinek oldalát rövid gondolatokban: "ezzel nem lehet együtt élni", "pont olyan vagy, mint apád", "mondd meg apádnak, mert ha én mondom meg, megtépem", "persze, mert ti csak apátokat szeretitek", megspékelve ezt a konyhaasztalra tett cetliken üzengetéssel, ajtócsapkodással, üvöltözésekkel, ami kis korodban rettegéssel vegyes elkeseredést, nagy korodban ezekhez társuló menekülni vágyást szül.
Szerintem addig legyen együtt a szülő páros, míg azt egészséges lélekkel meg tudják tenni, míg nem bántják egymást és ezáltal a gyerekeket is,mert az ugyanolyan káros, megalázó helyzetet szül, mint egyedülálló szülő gyerekének lenni. De létezik intelligens válás, mikor talán minden résztvevő kevésbé sérül, de tény, ez valóban ritka.

Olasz Bazsa 2022.03.12. 11:48:10

@Judit Little: Talán válás után a váltott felügyelet és az egymás ellen hangolás kihagyása menthet valamit a gyerek helyzetén.
Szerintem a leggyakoribb válóok a házasság maga. Túl sok mindenkinek nem való a monogámia és az összezártság.
süti beállítások módosítása